selalunya benda yang kita tak nak la yang akan terjadi

hai semua..

ingat nak update preparation..tapi terlupa nak mintak card reader kat bakal roomate..jadi mood nak cerita sal persiapan terbantut lak..sebab ada gambar baru best nak cerita..tak gitu?

hari ni just nak share sikit la tentang hal kawen jugak tapi selepas kawen..benda yang memang saya nak elak tapi nampak gayanya memang tak dapat la nak elak..huhuhu..

sejak dari dulu lagi saya memang dah set dekat mind dan juga menegaskan pendirian saya iaitu selepas kawen saya taknak tinggal dengan parents saya mahupun parents suami saya..saya nak mulakan hiddup baru dengan suami saya bersama-sama tak kira susah ataupun senang..mak saya pun selalu berpesan..lepas kawen cuba hidup sendiri..jangan nak duduk dengan keluarga..belajar berdikari!

tapi agak sedey jugak bila baru-baru ni bakal roomate melahirkan hasrat untuk tinggal bersama keluarganya selepas kawen dengan beberapa alasan yang memang saya tak boleh nak pertikaikan ataupun menidakkan alasan itu..jadi dengan berat hati saya setuju jugak walaupun hakikatnya saya nak sangat kami berdikari..merasai susah senang untuk membina sebuah keluarga..

masa tu down jugak la..bukan tak suka tapi sedikit sebanyak impian hidup lepas kawen tu kurang la menjadikan..yela..nak hiasa rumah cantik-cantik confirm la tak dapat..nak manja-manja pun tak boleh la nak beria..takkan la depan mak ayah nak melentok dengan suami..meluat pulak orang tengok..hehe..

nak tengok TV pun tak boleh la macam sekarang..takkan la nak baring kan..kne la duduk sopan-sopan atas kerusi tengok TV..huhu..nak makan pun tak boleh la nak memilih..sebab saya ni banyak benda tak makan..contoh paling senang..budu ke..tempoyak ke..sambal ke..cencaluk ke..memang saya tak makan..sedang saya menulis ni pun dah terasa loya tekak ni..huhu..bandar giler kan saya???hahaha..selalu kene perli sebenarnya..siap mak saya pun pernah cakap nak anta pulut kuning kat surau kalau saya makan budu..hehe..

lepas tu kalau hujung minggu mesti la kene bangun awal..takkan nak buat macam rumah sendiri kot..huhu..macam-macam la saya fikirkan..tapi saya cuba jugak la pujuk hati ni..sebab saya pun taknak la buat bakal roomate serba salah..lagipun bila dah kawen nnt tolak ansur tu penting jugak..takkan nak ikut kepala sebelah pihak je..jadi ayat penyedap hati saya ialah..mungkin ini adalah salah satu cara untuk saya mendapat redha seorang suami..dah nama pun syurga seorang isteri dibawah tapak kaki suami kan.. =)

lagipun saya percaya..setiap yang berlaku dalam hidup kita ada hikmah tersendiri..mungkin bukan sekarang tapi akan datang kita tak tahu..mana la tahu..mungkin lepas tinggal dengan family bakal roomate, saya dah boleh makan budu ke..tempoyak ke..kan2?hehe..dan mungkin masa tu saya dah tahu kenapa orang kata gulai tempoyak ikan patin tu sedap! =P





8 comments:

gadis jumaat | March 16, 2011 at 8:04 PM

Aduhhhh! Kena duduk ngan in law... Anda seorang yang penyabar ye rose T_T Kalo gue nggak mungkin walaupun kalo dok umah mentua konpem 100x berjimat... Huhuuu... Mmg btol, sanggup idop susah sket makan megi ke janji ada privacy sendiri... Tsk tsk. Semoga bakal hubbymu tergerak hati nak dok sendiri nanti.. Amin!

iedayah | March 17, 2011 at 8:17 AM

btul dear..kdg2 yg kite nk n rncang tu bkn sumenye jd kenyataan kn,...~sigh

rose | March 17, 2011 at 9:50 AM

sha : amin..rasanyer xde sape pn nk kn..huk3..tp 2la..xley nak pentingkn diri sendiri gk..sbb tak sampai hati nak susahkan dia..

iedayah : memang pn..sbb tu sy selalu ingtkn diri sndri jgn letak harapan yg tinggi sbb kalu x dpt mst down..huhu

~ NANA ~ | March 17, 2011 at 9:59 AM

i pulak lain cite...i mmg plan nak duk dgn family lps kawen coz i keje kat kemaman, si dia kat KL....sob sob sobs~

rose | March 17, 2011 at 10:01 AM

nana : yeke..xpela..lgpn duk jauh2 ni nk sewa dua rumah mcm x berbaloi je..bahaya jgk duk sorg2 kn..

~ mizzAmy ~ | March 17, 2011 at 11:12 AM

ramai yg tak nak duduk dgn family selepas kawin. even my frens pun ramai yg stay dgn parents meluahkan isi hati bahawa mereka kalo bole nak beli rumah sendiri cepat2. alasan beli rumah adalah benda yg paling kukuh untuk berdikari. so dear, why dont u start cari rumah untuk dibeli. mana tahu, nanti2 ada rezeki bole masuk rumah baru right after ur wedding. ;)

Unknown | March 17, 2011 at 1:02 PM

rose : xpe...u ikutkan dulu ek dear.. akan datang kita tak tahu kan :) pasti ada hikmahnya ye sayang :)

rose | March 17, 2011 at 3:59 PM

mizzAmy : sbnrnyer 1 of the reason psl rumah la..huhu..sebab dekat sini sewa rumah sama mahal je bayar bulanan beli rumah..so,bkl FIL nk kami kmpl duit dl tuk beli rumah..

nora : 2la..i memang nk ikutkn je..sbb fikir2 balik mesti ade hikmah lain.. =)