tinggal rumah mak mertua lepas kawen???

hai semua..

sihatkah?

pejam celik pejam celik..tinggal berapa hari je lagi kita nak menyambut bulan ramadhan..jadi..dikesempatan yang ada ni, nak mintak maaf la kalau ada terkasar bahasa..terlepas bicara dengan kamu-kamu semua..maaf ye..dan selamat berpuasa tau! =)

ok..berbalik semula kepada tujuan asal nak menulis ni..actually kalau korang ingat, saya pernah bagitahu yang saya akan tinggal dengan family bakal roomate lepas kawen..korang ingat x?(bajet ko glamour la kan rose!hehehe =p )

oleh sebab seboleh-bolehnya saya nak elak tinggal dengan mertua..jadi saya mencuba dengan sehabis baik la nak memahamkan bakal roomate dengan alasan-alasan saya..dan alhamdulillah..tetibe suatu hari ni bakal roomate berkata.."lepas ni kita duduk bukit rangin la..dekat jugak nak ulang alik"

waktu tu..saya rasa macam nak terbang dah..hahahaha..melayang-layang je rasa..seronok ok!hehehe..senyum tu sampai ke telinga..*puas*

walaupun saya tahu saya tetap kene tinggal dengan mertua buat sementara waktu sementara nak tunggu rumah siap..tapi ayat tu dah cukup melegakan hati saya..at least..apa yang saya cuba sampaikan bakal roomate, dia dah paham..

terus terang masa mula-mula dengar cadangan bakal roomate nak duduk rumah family dia..memang agak frust memandangkan saya ni da berangan macam-macam untuk menjalankan kehidupan suami isteri..haaa!jangan fikir bukan-bukan ek..saya cuma terfikirkan keseronokan alam rumahtangga bila baca kisah rutin harian puan xora..tak sabar nak jadi pengurus!hehe =P

mula2 saya rasa nak je bangkang habis-habisan..nak merajuk la..nak boikot la..tapi tak guna kalau saya menegangkan keadaan..lagipun alasan yang diberikan adalah alasan yang munasabah..saya sendiri sedar akan timbul masalah kalau saya terus berkeras..jadi saya tunggu masa yang sesuai..

saya bagi masa pada bakal roomate..melihat dan menilai sejauh mana cadangan tu sesuai untuk kami..lebih senang..saya menggunakan pendekatan saikologi(eh!tol ke?) sebab kalau saya start membebel..sakit telinga bakal roomate..hehe..dan disebabkan saya pun sedikit jelas dengan perangai dia yang kene nampak depan mata baru nak paham..jadi saya lebihkan kepada penjelasan dengan perbuatan (paham x?ayat tunggang langgang dah..bm fail!hehe)

jadi..bermula la misi saya nak saiko bakal roomate..hehehe..dan bila dah berlaku beberapa insiden yang bakal roomate tahu yang dia tak leh nak berangan-angan nak manja lebih-lebih dengan saya bila dah kawen disebabkan saya suka buat muka seposen bile dekat umah dia..dan saya jadi pendiam seperti budak kecik tak reti bercakap..dan kalau bercakap suara macam nak tak nak kuar je konon cover ayu kan..maka rasa nya..dia dah paham kot..hehehe..

bagi saya tak ada salahnya duduk dengan mertua..dan mungkin dengan cara ini kita lebih memahami keluarga baru kita..cuma kadang-kadang..ada perkara yang perlu kita simpan dengan pasangan kita supaya jika ada apa-apa yang berlaku nanti tidak akan ada pengaruh luar terbabit..senang kata..privacy tu penting sebab dalam rumah tangga ada up and down..ada masa aman ada masa bergelora..kalau gelora tu ternampak oleh ahli keluarga, bimbang ada masalah lain yang timbul..

jadi..demi keharmonian rumah tangga dan mewujudkan perasaan memerlukan,diperlukan,menghargai dan dihargai antara satu sama lain, lebih baik berdikari..tak gitu? =)

kalau korang mengalami situasi macam saya, jangan cepat melatah..ambil masa untuk bertenang dan fikirkan cara terbaik..kadang-kadang lelaki ni tak boleh dibantah dengan kata-kata..sebab akan rasa tercabar..jadi kalau boleh guna pendekatan yang lebih mudah untuk mereka faham..kalau ada alasan..kaji alasan tu dan cari penyelesaian..insya-allah..semuanya akan dipermudahkan.. =)




4 comments:

Syima Syaz | July 30, 2011 at 6:35 PM

salam...
same situation with me.mula2 si dia kata nak duduk dgn MIL, then saya ckp dgn dia heart to heart...lama2 dia paham.tapi saya kena duduk kejap untuk settlekan rumah baru dulu... alhamdulillah
btl, lelaki ni kita kena mai saiko sikit.tak blh gaduh2, takkan jln....

PUAN THALHA : | August 2, 2011 at 1:24 PM

dear, i ni pun tengah tinggal umah mertua. umah mummy dekat, so gilir-gilir 2 minggu umah parents sendiri, 2 minggu umah mertua. memang sementara jelah tapi sementara tunggu dapat kunci umah baru. setuju dgn pendapat u kene ada privacy dlm umahtangga :)
apapun, zaman moden ni rasa dah tak ada kot mak mertua jahat, yang buli-buli cam kita tengok dalam filem. cth, mak mertua kite cukup baik, selalu bagi advise, selalu masakkan makanan kegemaran kite, kdg2 tlg basuhkan, jemurkan baju kite sekali. :)

rose | August 4, 2011 at 3:33 PM

syaz : tau xpe..nk bercakap ngan diorg senang..tp nak bagi paham tu yang payah..jadi kne la mai saiko2 skit..hehe.. =P

rose | August 4, 2011 at 3:37 PM

thalha : zmn skrg mak mertua jht mmg dah xde..n alhamdulillah..FMIL pun ok..tp risaukn kaki penyebok je..hehe

wah..best nyer..untung nyer kamu.. =)